Ol49
- jest to polski parowóz skonstruowany w 1949 roku w zakładach Fablok-Chrzanów.
Był produkowany do roku 1954, a łączna liczba wyprodukowanych maszyn to
115 sztuk. Jest to obecnie najliczniejsza seria i najczęściej używany parowóz
w wolsztyńskiej parowozowni do prowadzenia pociągów osobowych. Bywało jednak
i tak, że oelka, bo tak nazywa się potocznie ten parowóz, prowadziła pociągi
towarowe i wykonywała manewry na stacji. Obecnie na inwentarzu znajduje
się aż 8 maszyn tego typu. Są to Ol49-7, 23, 59, 60, 69, 81 85 oraz Ol49-111.
Niestety
tylko dwie maszyny Ol49-59
i Ol49-69
są ujętę w reżimie okresowych napraw parowozów. Obecnie oba parowozy oczekeują
naprawy. Parowozów Ol49 było jednak w Wolsztynie znacznie więcej. Oto wykaz
oelek, które stacjonowały w Wolsztynie. Warto wspomnieć, iż znajdujący
się na stanie w Wolsztynie parowóz Ol49-69 to w rzeczywistości lokomotywa
Ol49-99. "Zamiany" parowozów dokonano w 2001 roku podczas naprawy głównej
Ol49-69 w Gnieźnie. Zobacz zdjęcie
prawdziwej Ol49-69 wykonane 8. sierpnia 2002 roku w Gnieźnie.W
1999 roku w Wolsztynie gościła oelka z Chabówki Ol49-100, która brała udział
w majowej paradzie parowozów. Od 30. kwietnia 2000 do 1. stycznia
2001 stacjonowała w Wolsztynie też Ol49-111 z Jaworzyny Śląskiej, która
od 16. listopada 2001 roku ponownie zawitała do Wolsztyna. Obecnie parowóz
ten znajduje się w Lesznie, gdzie miał przejść naprawę główną. Niestety
jest to jednak mało prawdopodobne, że parowóz ten zostanie jeszcze naprawiony.
W Lesznie na naprawę oczekuje również Ol49-23. 30 czerwca 2001 trafiła
do Wolsztyna oelka 60, natomiast 24 lipca 2001 roku Ol49-85. Obie pochodzą
ze skansenu w Choszcznie. Niestety są one niesprawne technicznie i nie
będą jeździć.