W a r t o   w i e d z i e ć 

 
Lp
Parowóz
Skąd
Rok produkcji
Prędkość
1.
Pm36-2
Piękna Helena
Wolsztyn
1937
130km/h
2.
Pt47-65
Wolsztyn
1949
110km/h
3.
Ol49-7
Wolsztyn
1951
100km/h
4.
Ol49-59
Wolsztyn
1953
100km/h
5.
Tr5-65
Wolsztyn
1921
70km/h
6.
Ty2-953
Chabówka
1944
80km/h
7.
Ol12-7
Chabówka
1912
90km/h
8.
TKt48-191
Chabówka
1957
80km/h
9.
242.001
Węgry
1936
120km/h
konstrukcyjna
152km/h
jazda próbna
10.
313.432
Matilda
Czechy
1904
40km/h
11.
52 8177
Niemcy
1944
80km/h
12.
01 509
ex 01.143
Niemcy
1936
przebudowana w 1963 
na opalanie mazutem
130km/h

 
C i e k a w o s t k i 
Najstarszy parowóz to czeski parowóz 313.432 zbudowany w 1904 roku. 
Najszybszy parowóz to węgierska maszyna 242.001 w obudowie aerodynamicznej, która podczas jazdy próbnej osiągnęła prędkość 152km/h. Prędkość konstrukcyjna tego parowozu wynosi 120km/h. Prędkość 130km/h osiągają Pm36-2 i 01 509. Parowóz 01 509 jest opalany nie węglem, a mazutem. Ma moc 2.240 PS.
Najkrótszy parowóz to TKt48-191 o długości 14.200mm. Parowóz 241.001 ma 14.275mm.
Najdłuższy parowóz to niemiecki 01 509 o długości 23.940 mm 
Najcięższy parowóz to niemiecki 01 509 o 108,9 ton (bez tendra).
Najlżejszy  parowóz to 313.432 o masie parowozu próżnego ok 30 ton.

Wolsztyńskie zestawienie: największy, najszybszy, naj... znajdziesz tutaj.

Parowóz Ty2-953 z Chabówki to niemiecka konstrukcja serii BR52 tzw. - Kriegslok = Lokomotywa wojenna. Na tegorocznej paradzie serię BR52 reprezentuje także parowóz 52 8177 z Berlina. więcej

Parowozy 242.001, 313.432, TKt48-191 to tzw. parowozy "kuse", tendrzaki. Nie mają one tendra, a zapas wody i węgla znajduje się na samym parowozie. Mogą one jeździć w obu kierunkach z tą samą prędkością. Parowozy, które posiadają tender, wagon specjalnej konstrukcji do przewozu węgla i wody dla parowozu, mogą poruszać się jadąc tendrem na przodzie tylko z prędkością do 50km/h. Wolsztyńska obrotnica o średnicy 20,5 m. więcej

W polskich oznaczeniach parowozów litera O oznacza parowóz osobowy, T parowóz towarowy, P parowóz pospieszny. więcej

Parowóz pospieszny rozwijający duże prędkości (100km/h i więcej) ma koła o większej średnicy, niż parowóz towarowy. Parowóz towarowy ma jednak więcej osi napędnych (kół), aby móc ciągnąć ciężkie składy towarowe. 

Zapas wody 25m3 wystarcza do przejechania ok 100 - 150km, a 12 ton węgla wystarczy na 300 - 400km. Zapas wody w tendrze może się wahać od 7m3 (TKi3) do 32m3 (Pm36). Dla porównania do wanny wlewamy średnio 200 litrów. Obecnie czynne żurawie wodne znajdują sie tylko w Wolsztynie i Poznaniu. Podczas przejazdów specjalnych  z dala od Wolsztyna i Poznania wodę dla parowozu musi dowozić w cysternie straż pożarna. 

Sprawność maszyny parowej wynosi maks. 8%. Niezależnie od ilości przejechanych kilometrów każdy parowóz musi być poddany raz na 6 lat naprawie głównej. więcej

Wodę do tendra wlewa się za pomocą tzw. żurawia wodnego. Aby zapobiec osadzaniu się kamienia do wody dodaje się sodę kaustyczną, tak jak do pralki dodaje się środki zmiękczające wodę. więcej

W normalnej eksploatacji raz rozpalony ogień w palenisku parowozu utrzymywany jest przez 30 dni. Od momentu rozpalenia do uzyskania odpowiedniego ciśnienia pary umożliwiajacego jazdę parowozu, w zależności od jego wielkości, musi minąć nawet do 12 godzin. Po 30 dniach eksploatacji każdy parowóz musi być wygaszony celem wymycia kamienia kotłowego. 

Kiedy widzisz na stacji jadący parowóz ze świecącym się tylko jednym światłem z przodu i z tyłu nie oznacza to wcale, że przepaliła się żarówka. Zapalone tylko jedno światło sygnalizuje wykonywanie jazdy manewrowej. Wolsztyńska Parowozownia liczy sobie już 103 lata. więcej

Parowozowy "garaż" to tzw. szopa, hala wachlarzowa, mieszcząca 8 parowozów więcej

W Wolsztynie znajduje się ponad 30 parowozów. Pomimo swego wieku część z nich jest nadal sprawna. więcej

Wolsztyńska Parowozownia obsługuje jako jedyna w Europie planowe pociągi osobowe. Każdego dnia wolsztyński parowóz wyrusza dwa razy w trasę Wolsztyn - Poznań - Wolsztyn. więcej
 
 
 

Opracował
Wojtek Lis
.
www.parowozy.com.pl