Parowóz Pt47
JPG 122kB JPG 122kB
JPG 122kB
JPG 122kB
inne zdjęcia
moje filmy z Pt47-65 na youtube
.
Miejsce nagrania filmu Data/Godzina Czas nagrania/kB
Pt47-112, Widzimi Nowy 12.03.2005, godzina 16:22 32sek, wmv, 950KB
Pt47-112, Wjazd na obrotnicę 12.03.2005, godzina 16:45 40sek, wmv, 1,1MB
Pt47-112, Na obrotnicy 12.03.2005, godzina 16:45 50sek, wmv, 1,47MB
Pt47-112, Wyjazd z Solca Nowego 13.03.2005, godzina 16:14 30sek, wmv, 912KB
Pt47-112, Wyjazd z Nowejwsi Moch 10.04.2005, godzina 16:10 60sek, wmv 1,7MB
Pt47-112, Stacja Wolsztyn 15.04.2005, godzina 16:32 47sek  wmv 1,39MB
..
Jest to parowóz przeznaczony do prowadzenia pociągów pospiesznych. Cztery osie napędowe i 2000KM pozwalają osiagnać prędkość do 110km/h. Posiada on automatyczny podajnik węgla i mieszczący 27 m3 filmwody tender. Ogółem zbudoano 180 sztuk parowozów tej serii. Pt47-65 ma numer fabryczny 2065 i został zbudowany w Chrzanowie w 1949 roku. Do służby trafił 5. sierpnia 1949 roku, a od 15. sierpnia stacjonował w MD Ostrów. Parowóz posiadał w 1949 roku kocioł zbudowany w Sosnowcu o numerze 12625.  Pierwsza naprawa średnia została wykonana 30.06.1950 roku w Ostrowie po przejechaniu 96377 kilometrów. Od 30.10.1969 posiada on kocioł o numerze fabrycznym 12440 zbudowany również w Sosnowcu. Od 9 września 1990 roku znajduje się w Wolsztynie i jest wykorzystwany do prowadzenia planowych pociągów osobowych. Z uwagi na swą pierwotną długość (23m) parowóz ten był niestety za duży dla naszej obrotnicy (20m) i czasami jeździł tenderem do przodu. Tak było do kwietnia 2009, kiedy po naprawie w Gnieźnie parowóz ten wrócił do Wolsztyna z "krótkim", starym tenderm od parowozu Ol49-59, dzięki czemu można go teraz obracać na obrotnicy w Wolsztynie. Od grudnia 2004 do września 2009 roku ze wezględu na zły stan techniczny mostu w 109,548 kilometrze linii Sulechów - Luboń i zbyt duży nacisk na jeden metr bieżący toru parowozy Pt47 nie mogły jeździć do Poznania. Po wymianie mostu na nowy, 26 września 2009 o godzinie 13:31 Pt47-65 wyjechała pierwszy raz po prawie pięciu latach przerwy do stolicy Wielkopolski. Parowóz prowadzili Stanisław Szczeciński i Marek Rybarczyk.
zainstaluj Plug-In
Rewizje
Od 19. października 2001 po przedłużonym już terminie przeglądu "petucha" była w Gnieznie do 15 lipca 2003 roku, kiedy to wróciła do Wolsztyna po naprawie głównej! Następna naprawa główna przewidziana była na 10 lipca 2009 roku. Niestety 10 lipca 2005 roku minął termin rewizji zewnętrznej. Parowóz ten najpierw odstawiono do Leszna, gdzie oczekiwał na naprawę w Gnieźnie, jednak 15 listopada został ściągnięty z powrotem do Wolsztyna, ponieważ skreślono go z listy napraw na rok 2006. Pt47-65 trafiła w końcu do Gniezna, gdzie została poddana rewizji zewnętrznej. Wróciła do Wolsztyna 30 kwietnia 2009 roku. 
Kolejna naprawa główna została zakończona w kwietniu 2016 roku. Parowóz wrócił do Wolsztyna w piątek 29 kwietnia 2016 przed 23. Paradą Parowozów w nowym zielono-oliwkowym malowaniu. 
W poniedziałek 3 października 2022 roku  w południe na haku lokomotywy spalinowej ST44-1245 w drogę do Kolina w Czechach wyruszył parowóz Pt47-65. W składzie jechał także wagon salona 110A. [FILM] W Kolinie została przeprowadzona rewizja kotła. Następnie parowóz trafił do Leszna a w poniedziałek 7 sierpnia 2023 powrócił do Wolsztyna na haku lokomotywy spalinowej SM42-1229 [FILM]. Parowóz ten jest obecnie przygotowywany do udziału w Paradzie Parowozów, która odbędzie się 19 sierpnia 2023 roku.
Pt47-106
Od 30 czerwca 2001 w Wolsztynie znajduje sie jeszcze jeden parowóz tej serii, a mianowicie Pt47-106 z Choszczna. Parowóz ten stacjonował przedtem w Poznaniu (od 18.03.1949), Szczecinie (od 1964), Białogardzie (od 1972), Szczecinku (od 1976), ponownie w Białogardzie (1979) i Szczecinku (1980), oraz w Kostrzynie (1987). Z inwentarza PKP został skreślony w 25.07.1988. Następnie trafił do Choszczna, skąd po rozwiązaniu tamtejszego skansenu przywieziono go do Wolsztyna. Niestety jest on niesprawny i nie będzie już nigdy jeździł. W roku 2008 z pieniędzy zebranych przez Fundację Era Parowozów podczas Parady Parowozów 2007 parowóz ten został odmalowany i ustawiony przy nastawni WL. Zobacz zdjęcia z etapów renowacji Pt47-106.
Od 24 kwietnia 2002 w Wolsztynie pracuje również parowóz Pt47-112, który trafił do nas z Jaworzyny Śląskiej. W okresie do 30 stycznia 2004 (termin rewizji) Pt47-112 była wykorzystywana do prowadzenia manewrów i pociągów towarowych! Po rewizji głównej dokonanej w Gnieźnie wróciła 26. stycznia 2005 roku do Wolsztyna z tendrem od parowozu Ol49-59. Parowóz był przez to krótszy, mógł być obracany na obrotnicy i dzięki temu wjeżdżał do szopy na dłuższe stanowiska, co z kolei umożliwiało zamknięcie bramy szopy w okresie zimowym, kiedy to szopa jest ogrzewana. Po ostatniej naprawie średniej w 2007 roku Pt47-112 otrzymała nowy tender, 27D48-57, z którym do lipca 2005 roku jeździła Pt47-65. 1 marca 2009 roku minął termin rewizji zewnętrznej Pt47-112. Choć termin rewizji wewnętrznej ważny jest do 1 marca 2011 roku, parowóz ten wystawiono 21 kwietnia 2009 roku z szopy. Ostatni raz pod parą Pt47-112 była 12 grudnia 2008 roku prowadząc ostani planowy pociąg parowy na linii do Leszna. W chwili obecnej nie są znane dalsze losy tej maszyny.
Dane techniczne
Rysunek techniczny 72 kB jpg
Rysunek techniczny 46 kB wmf
Układ osi
1-4-1 / 1D1
Ilość osi wiązanych
4
Ilość osi toczonych przednich
1
Ilość osi toczonych tylnych
1
Nacisk osi w stanie roboczym 
18,7t
Długość parowozu z tendrem
23835 mm
Waga parowozu próżnego
97t
Masa w stanie roboczym
103t
Masa w stanie próżnym z tendrem
125,4t
Moc
1200 kW
Siła pociągowa
13500kG
Prędkość maksymalna
110 km/h
Średnica kół napędnych
1850mm
Średnica kół tocznych przednich
1000mm
Średnica kół tocznych tylnych
1200mm
Odstęp między osiami skrajnymi
12220mm
Ciśnienie w kotle
1,5 Mpa
Powierzchnia rusztu
4,49m2
Długość ruszta
2784mm
Szerokość ruszta
1616mm
Długość paleniska
2640/2774mm
Szerokość paleniska
1616mm
Wysokość paleniska
1648/1940mm
Powierzchnia paleniska
19,8m2
Płomieniówki
113
Średnica wewnętrzna
50mm
Średnica zewnętrzna
55mm
Długość między ścianami sitowymi
6100mm
Powierzchnia ogrzewalna 
108,2m2
Płomienice
40
Średnica wewnętrzna
134,5mm
Średnica zewnętrzna
143mm
Długość między ścianami sitowymi
6100mm
Powierzchnia ogrzewalna
103m2
Całkowita powierzchnia ogrzewalna bez przegrzewacza
231m2
Średnica cylindra
630mm
Skok tłoka
700mm
.
Tender 27D48
Rysunek techniczny 43kB
Ilość osi
4
Nacisk osi
18,1
Średnica kół
1000mm
Zapas wody
27m3
Zapas węgla
10,0t
Masa w stanie służbowym 
72,4t
.
| Ok22 | Ol49 | Pm36 | Ok1 | Tki3 | Tkt48 | Ty1 | Ty51 | Ty45 | Ty2/Ty42 | Ty5 | Ty3/Ty43 | Tr5-65 |
.
Copyright (c) by  Wojtek Lis